Driftsmeldinger og strømbrudd

Det kan være flere grunner til at strømmen går. Nedenfor finner du vårt kart over planlagte strømstanser og registrerte strømbrudd, driftsmeldinger og tips til hva du kan gjøre selv ved strømbrudd.

Oversiktskart

Kartet viser feil i området eller planlagte stanser. Klikk deg inn på det berørte området for å se mer informasjon.

Se kart i fullskjerm

Driftsmeldinger

Se våre seneste oppdateringer og nytting informasjon

 

Ta en egensjekk

Finner du ikke strømbruddet registrert i vårt oversiktskart? Ta en gjennomgang av punktene nedenfor og les gjennom vår sjekkliste.

 

1. Sjekk med naboen

Kontakt naboen og hør om strømmen har gått også der. Dersom ja – se vårt oversiktskart for feil og planlagte strømstanser.

2. Gå gjennom vår sjekkliste

Gjennomfør en sjekk for å se om feilen ligger hos deg. Vennligst se vår sjekkliste ved strømbrudd lenger ned på siden.

3. Kontakt oss og meld inn feil

Dersom feilen ikke retter seg innen kort tid, vennligst meld inn feilen via vårt kontaktskjema, e-post eller telefon.

Sjekkliste ved strømbrudd

 
  • Sjekk om jordfeilbryteren har løst seg ut.

    Oppstår det en feil skal jordfeilbryteren i sikringsskapet slå ut sikringen. Dersom du oppdager en jordfeil i ditt hjem er det viktig å finne årsaken. Opplever du stadig at jordfeilbryteren slår ut eller får støt av å berøre elektriske apparater eller vannkraner? Da bør du kontakte en elektriker for å måle jordfeil.

    Jordfeil kan være brannfarlig. Alle elektriske installasjoner skal derfor ha et jordingsanlegg som sørger for at strømmen ledes til jord.

  • Kontroller at hovedsikring er intakt. Denne finner du i ditt sikringsskap. Det kan være vanskelig å sjekke om det er brudd i gamle skrusikringer.

    Normalt slår hovedsikringen ut på grunn av overbelastning. Sjekk at du ikke bruker for mange eller for kraftige el-produkter på samme kurs.

    Årsaken til at hovedsikringen går kan også ligge i en feil et sted på kursen. I dagens sikringsskap er det mest vanlig med automatsikringer, som ikke behøver å byttes hvis de slår ut.

    Kontakt en elektriker dersom du opplever at hovedsikringen stadig slås ut.

  • Sjekk inntakssikringene. Disse er vanlige på mange rekkehus og eneboliger, og kan sitte i et kjellerrom, teknisk rom eller loftsrom. Vet du ikke hvor inntakssikringen din befinner seg? Se om en kabel fra sikringsskapet kan lede deg til inntakssikringsboksen.

  • Se om noen av automat-/skrusikringene har løst seg ut. Gamle skrusikringer kan være vanskelig å se at er ødelagte.

    Har du et gammelt sikringsskap med skrusikringer bør du sjekke jevnlig at alle er godt tilskrudd. Dersom det lukter svidd eller er svart farge rundt en av skrusikringene bør du ringe en elektriker omgående.

  • Ved feil på installasjon, vennligst ta kontakt med din installatør.

Meld inn feil og farlige forhold

Har du observert feil eller farlige forhold på strømledninger eller strømskap? Hold avstand til feilen og meld i fra!

Ring oss

Har du sett et åpent strømskap, strømledninger som henger lavt eller opplevd lysglimt eller smell fra ledningsnettet? Dette er forhold som anses som akutte og farlige, og vi i Romsdalsnett ønsker å høre fra deg umiddelbart.

Vakttelefon:

+47 71 22 23 23

Send bilde

Oppdaget strømskap og stolper som har blitt utsatt for hærverk eller andre mindre prekære feil og skader? Send oss et bilde av feilen og informasjon om hva og hvor det gjelder.

nett@rnett.no

Kompensasjon ved langvarig strømbrudd

 

Vi i Romsdalsnett har høy leveringssikkerhet i vårt område og få av våre kunder rammes av langvarige strømbrudd. Skulle du mot formodning oppleve å miste strømmen i over 12 timer vil du som kunde automatisk motta kompensasjon – så fremt strømbruddet skyldes forhold utenfor ditt ansvarsområde.


Satser på utbetalt kompensasjon pr. målepunkt:

  • Husholdninger: 500 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 40 kroner per time,

  • Fritidsboliger: 125 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 10 kroner per time.

    • Et samlet årlig krav kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år.

    • Flere strømbrudd etter hverandre regnes som sammenhengende dersom ikke normal strømforsyning opprettholdes i minimum to timer.

    • Avbruddsperioden regnes fra det tidspunkt Romsdalsnett først fikk melding om avbruddet, eller visste eller burde visst at avbrudd hadde funnet sted.

    • Har du flere strømmålere, får du kompensasjon per strømmåler som har vært uten strøm over lang tid.

    • Sluttbruker som selv er skyld i at et avbrudd varer over 12 timer har ikke krav på kompensasjon.

    • Kompensasjonen vil bli trukket fra nettleien på en av dine tre neste nettleiefakturaer.